Rusya’dan gelen Mart ayı satış rakamları otomobil pazarında işlerin değiştiğini gösteriyor. Çinli markalar artık piyasaya damgasını vuruyor! İlk 10 sıranın 9’unda Çinli markalar yer alırken sadece yerli şampiyon Lada onlardan daha fazla satış gerçekleştirebildi.
Daha da şaşırtıcı olan ise şimdiye kadar ihracat yapmadığı düşünülen Li Auto gibi bir markanın bile listede yer alması.
Geçen yıl Rusya Çin’in en büyük otomobil ihracat pazarı oldu. 2023 yılının Ocak-Kasım ayları arasındaki satış rakamları 841.000’i buldu. Çin Otomotiv Dijital Araştırma Enstitüsü’ne göre bu dalga yatışacak gibi görünmüyor.
Lada’nın satışları herhangi bir Çinli markanın satışlarını aşmış olsa da Mart ayında %645 ve ilk üç ayda ise yıllık bazda %432 artış gösterdi. Ancak bazı Çinli markaların satış artışları çok daha yüksek oldu.
Great Wall’un Haval markası Geely ve Chery Mart ayında sırasıyla 16.045 15.004 ve 13.159 satışla birbirine yakın sonuçlar elde etti.
Aslında hem Geely hem de Chery listede birden fazla yer alarak daha da iyi performans gösterdiler. Geely esasen Belarus devlet otomobil üreticisi BelAZ (%515) ve Geely (%335) tarafından kontrol edilen ve kalan hisseler diğer Çinli kuruluşlara ait olan bir ortak girişim olan Geely Belgee sayesinde 9. sırayı da elde etti. Ancak bu arabaların Çin’de değil Belarus’ta üretildiğini belirtmekte fayda var.
Diğer taraftan Chery’nin de listede 6. sırada Exceed 7. sırada Omoda ve 10. sırada Jetour markaları yer aldı. Omoda ilk olarak yeniden adlandırılmış bir Chery Omoda 5 ile piyasaya sürülen ve başlangıçta Rusya ve Kazakistan’da marka olarak kullanılan çeşitli Chery otomobilleri için yalnızca ihracat markasıdır.
Listedeki en büyük haber ise genellikle yalnızca Çin’de faaliyet gösterdiği düşünülen Li Auto markası. Li Mart ayında Rusya’da yıllık bazda %14971 artışla 3.617 otomobil sattı ve marka ilk çeyrekte %19532 artışla 8.049 otomobil sattı.
Tabloda göre Rusya muhtemelen Çin’in en önemli ihracat pazarı olmaya devam edecek ve Rusya’daki satışların geçen yıla göre önemli ölçüde artacağı ve 2024’te muhtemelen bir milyonu aşacağı tahmin ediliyor.
Sıra | Marka | Mart Satışları | YOY Artış | Yılın İlk Çeyrek Satışları | YOY Artış |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lada | 39.908 | %645 | 90.870 | %432 |
2 | Haval | 16.045 | %1340 | 37.639 | %1351 |
3 | Geely | 15.004 | %1854 | 36.264 | %2027 |
4 | Chery | 13.159 | %637 | 31.893 | %564 |
5 | Changan | 9.330 | %8058 | 20.216 | %10237 |
6 | Exeed | 4.664 | %384 | 10.843 | %491 |
7 | Omoda | 4.632 | %939 | 10.423 | %928 |
8 | Li Auto | 3.617 | %14971 | 8.049 | %19532 |
9 | Geely Belgee | 2.732 | – | 4.260 | – |
10 | Jetour | 2.616 | – | 5.081 | – |
Çinli markaların Rusya pazarındaki hakimiyeti göz ardı edilemez. İlk 10 sıranın 5’inde yer alan Çinli markalar Lada’nın bile tahtını sallamaya başladı.
En dikkat çekici isim ise Li Auto. Mart ayında 3.617 araç satarak YOY %14971’lik bir artış yakalayan Li Auto ilk çeyrekte de %19532’lik bir artışla 8.049 araç sattı.
Bu tablo Rusya’nın Çin’in en önemli otomobil ihracat pazarı olduğunu ve 2024’te satışların 1 milyonu aşmasının beklendiğini gösteriyor.
Kaynak: Fast Technology